Støtte og bolig kan stoppe hjemløshed

Sådan lyder en af konklusionerne i en ny rapport fra Kraka og Hjem til Alle-alliancen. Kirkens Korshær er klar til opgaven, for hjemløshed skal stoppes.

Natcaféen på Hillerødgade
På herbergerne kan vi bygge bro og hjælpe og støtte et menneske i egen bolig og tilværelse.

Metoden kaldes Housing First (bolig først, red.) og er en tilgang, som Finland og Norge har rigtig gode erfaringer med. Kraka vurderer, at tilgangen ikke alene vil have gjort op med langtidshjemløshed i 2030, det vil også spare samfundet for op mod 2 milliarder kroner.

- Vi ved jo, fra de skæve boliger vi har i fx Aalborg og Vejle, at det har stor betydning for et menneske at have sit eget. Men vi ved også, at det kræver mere end fire vægge og et tag at gøre en bolig til et hjem, lyder det fra chef for Kirkens Korshær, Helle Christiansen.

Vi ved jo, at det har stor betydning for et menneske at have sit eget. Men vi ved også, at det kræver mere end fire vægge og et tag at gøre en bolig til et hjem.
Chef for Kirkens Korshær, Helle Christiansen

Antallet af hjemløse i Danmark er steget knap 30 procent de sidste ti år. Og det kalder på nye løsninger, mener hun.

- Det er ikke rimeligt i et land som Danmark, at vi skal have så mange mennesker, der – i kortere eller længere tid – skal slås med manglen på et hjem. Derfor er det vigtigt og rigtigt, at vi – på tværs af sektorer og politiske skel sætter os et ambitiøst mål; at gøre op med hjemløshed. Rapporten fra Kraka viser os, at det kan lade sig gøre. I Kirkens Korshær kan vi være med til at indfri det mål, siger Helle Christiansen.

Vil ikke lade hjemløse i stikken

Stigende hjemløshed i Danmark

Siden 2009 er antallet af hjemløse steget med 30 pct., så der ved den seneste hjemløsetælling i 2019 blev registreret 6.431 personer i hjemløshed. De unge mellem 18-29 år udgør 30 pct. af personer i hjemløsesituationer og antallet er steget med 72% i perioden 2009 til 2019 (Hjemløsetælling, VIVE 2019)

Og det kan betyde en massiv omstilling af organisationens sociale arbejde. For en af forudsætningerne er, ifølge rapporten, at antallet af herbergspladser skal bringes ned i takt med at antallet af billige boliger skal stige. Kirkens Korshær driver herberger flere steder i landet, og hvis politikerne indfører housing first i Danmark, vil det betyde, at arbejdet på herbergerne skal omlægges .  Det er Kirkens Korshær opmærksom på og ønsker at bidrage til en god omstilling, der ikke lader hjemløse i stikken.

- Vi leverer socialt arbejde af høj faglig kvalitet i vores herberger. Men det har jo aldrig været meningen, at mennesker skulle være på herberg i årevis. Det skal – også i fremtiden – være et midlertidigt ophold, hvor vi sammen kan hjælpe et menneske videre. Hvor vi kan bygge bro og hjælpe og støtte et menneske i egen bolig og tilværelse, siger hun og tilføjer:

- Det er vigtigt, at der bygges videre på den gode erfaring med tryghed og sammenhæng fra herbergsophold og ud i egen bolig, Her kan Kirkens Korshærs medarbejdere spille en afgørende, vigtig rolle.

Gode erfaringer fra Norge og Finland

Rapportens konklusioner bygger på den såkaldte Housing First-tilgang. Det er en dokumenteret metode til at tænke social støtte og bolig sammen. I praksis betyder Housing First, at hjemløse tilbydes en stabil bolig samtidig med social støtte. Det vil sige, at de 1.300 boligtilbud årligt skal matches med 1.300 sociale støtteforløb, så borgeren får hjælp i overgangen fra hjemløshed til fast bolig. Og kan Kirkens Korshær virkelig bidrage, mener chefen.

- Det er i høj grad den faglighed og ekspertise, vi i forvejen har i vores sociale arbejde. Vi har en helt anderledes tæt relation til brugerne, som vi bygger vores arbejde på. Det er også nogle af de gode erfaringer, der er i Norge og Finland – nemlig at det tætte samspil med organisationer som os er afgørende for at tilgangen lykkes. Og det vil vi gerne være med til at sikre.

FAKTA: Sådan stopper vi hjemløshed i Danmark
  • National strategi: Implementering af centralt styret national strategi baseret på Housing First. Strategien skal inkludere skabelse af nye boliger, og implementeres på tværs af ministerier og samarbejdspartnere.
  • Meningsfulde incitamenter: De økonomiske incitamenter for de enkelte myndigheder bør indrettes, så de understøtter strategien. Dette er ikke tilfældet i dag fx ifm. reglerne om refusioner og forhold omkring bopæls- og opholdskommuner.
  • Nye boliger: Sikring af 1.300 nye boligtilbud om året frem mod 2030 ved at etablere 5.600 nye billige almene boliger og øgning af den kommunale anvisning frem mod 2030.
  • Uddannelse: Investering i uddannelse af medarbejdere inden for Housing First.
  • Reduktion af herbergspladser: Antallet af herbergspladser reduceres i takt med, at personer i hjemløshed tilbydes boliger. I alt halveres antallet fra knap 2.200 pladser i 2020 til 1.100 pladser i 2030. Denne reduktion er den primære grund til, at forslaget samlet set giver en betydelig gevinst for stat, regioner og kommuner.
  • Evaluering: Systematisk evaluering så strategien kan justeres løbende.

*Langtidshjemløshed er i rapporten defineret som hjemløseforløb på over 12 måneder. I dag er 25 pct. af alle personer i hjemløshed, hjemløse i mindst 12 måneder. Hvis langtidshjemløshed stoppes, vil det svare til at halvere omfanget af fuldtidshjemløshed (defineret som hvor mange hjemløse der findes i Danmark om året, hvis man lægger flere kortere forløb i hjemløshed sammen).

’Sådan stopper vi hjemløshed - Det næste store skridt’, Kraka for Hjem til Alle alliancen (2020).Rapporten er finansieret af Bikubenfonden og Dreyers Fond.