Det skal nok blive jul

Mange varmestuer, væresteder og herberger har tradition for at holde juleaften eller julefrokost for brugerne. Det gælder også i år, selvom covid-19 mange steder har ført til begrænsinger og loft over antallet af deltagere.

Mange varmestuer og herberger holde juleaften for de faste brugere

- Bliver der mon jul i varmestuen i år?

Sådan har spørgsmålet siden efteråret lydt mange steder i Kirkens Korshærs sociale arbejde.

Under nedlukningen af Danmark i foråret blev det slået fast, at Kirkens Korshærs sociale arbejdssteder tæller som kritiske funktioner. En vigtig præcisering, der betyder, at det sociale arbejde kan og skal holdes åbent og undtages for visse krav og restriktioner, som eksempelvis forsamlingsforbuddet.

Ifølge myndighedernes anbefalinger skal man dog kunne holde mindst en meters afstand mellem brugere, frivillige og personale – derfor er det mange steder et spørgsmål om kvadratmeter. På varmestuer og væresteder har man skulle have regnemaskinen frem for at se, hvor mange, der måtte være. Ligesom personale og frivillige skal bære værnemidler og der gælder regler for, hvordan man kan serverer mad og drikke.

Julemad og godter som take-away, julemiddag i hold og andagter, hvor salmerne læses højt i stedet for at blive sunget. Over hele landet har man i det sociale arbejde knoklet for at finde løsninger på, hvordan man kan holde jul – på trods af de begrænsninger, som covid-19 har bragt med sig.

- Det er ligesom i en julekalender, siger Rasmus Hansen, leder af varmestuen Klostercaféen i Holbæk.

- I de første 23 afsnit er julen aflyst og bliver ikke til noget, men den 23. december kommer julemanden og redder julen.

Lokale julearrangementer

Ønsket om og behovet for at have et sted at være juleaften er stort. Derfor bliver pladserne mange steder også hurtigt fyldt op af de faste brugere – og flere melder, at de allerede nu har fyldt alle pladser. Der vil også være steder, hvor man desværre ikke kan opfylde kravene. Det kan betyde, at der er julearrangementer, vi normalt plejer at holde, ikke afholdes.

Har man spørgsmål om, hvordan situationen er lokalt, bedes man kontakte de lokale sociale arbejdssteder.

Kontaktoplysningerne findes her

Hjælp os

Støt

Hjælp hjemløse og fattige mennesker
Mand sidder på bænk med hovedet i sit skød

Få mere viden

Om vores arbejde

Julehjælp

Der er mange måder at hjælpe på i julen. Derfor er det i Kirkens Korshær de enkelte sociale arbejdssteder, der beslutter, hvordan de bedst kan hjælpe, og hvem de kan yde ekstra støtte til i julen. Det er ikke alle arbejdssteder, der uddeler julehjælp, da man nogle steder har besluttet, at ressourcerne bedst bruges til kontinuerlig støtte henover året.

Kontakt din lokale afdeling af Kirkens Korshær, hvis du gerne vil vide mere om julehjælp i dit område.