Nyrenoveret varmestue i Odense åbner op for fuld skrue

I Odense glæder medarbejdere og frivillige sig over, at brugerne nu igen kan inviteres indenfor i varmestuens velkendte og nymalede omgivelser.

Genåbning af dagtilbud i Odense

Fysisk - men ikke social - afstand

Under coronakrisen har der været nok at se til i varmestuen i Østergade. Nattilbud, stofindtagelsesrum og sundhedsrum har fortsat været åbne, og samtidig er dagvarmestuen blevet renoveret med finansiering fra Odense Kommune. Gården er blevet sat i stand, der er blevet malet og alt stod klar til genåbningen i forrige uge, fortæller leder Heinz Wolf.

- Der var lidt bekymring i forhold til, hvordan det ville gå, når vi åbnede op i dagvarmestuen, men det er gået over alt forventning. Brugerne har været meget forsigtige og opmærksomme på, hvordan det hele nu skulle foregå. Det er klart, for brugerne vil jo også gerne have tingene til at fungere, lyder det fra Heinz Wolf.

I varmestuen kan der være omkring 16 brugere indenfor og 20 kan opholde sig på udendørsarealet. Der er blevet sat nyseskærme op over bordene, så Sundhedsstyrelsens retningslinjer overholdes i forhold til at holde fysisk afstand. For Heinz Wolf er det vigtigt at understrege, at der skal holdes fysisk - men ikke social - afstand:

- Vi hjælper til med at få dækket basale behov som mad, bad og tøj, men vi oplever, at brugerne allermest har manglet den sociale kontakt og fællesskabet der er her i varmestuen. Det betyder noget at komme indenfor, sætte sig til bords og spise et måltid mad sammen med andre.

Hjælp til alt mellem himmel og jord

Mens dagvarmestuen har været lukket ned, har brugerne haft svært ved at få ordnet praktiske gøremål og tage kontakt til offentlige myndigheder. En enkelt bruger fra varmestuen havde ikke fået vasket tøj i to måneder.

- Vi kan se, at de har haft svært ved at tage til lægen, få ringet til tandlægen og i det hele taget få brugt sundhedssystemet. De har savnet muligheden for at komme ind i varmestuen, og få hjælp til at nå igennem til de offentlige systemer som de som borgere har ret til at tilgå, fortæller Heinz Wolf og fortsætter:

Mange tror, at varmestuer handler om mad, kaffe og kage. Men det er jo i virkeligheden det mindste af det. Vi laver relationsarbejde, vi arrangerer aktiviteter, og vi støtter dem til at tage kontakt til deres familie, hvis det er det de ønsker. Vi hjælper med alt mellem himmel og jord. Vi står ikke klar med en handlingsplan, der presses ned over hovedet. Vi hjælper dem på deres egne præmisser, på det tidspunkt og på den måde de gerne vil hjælpes på. Hvis de ønsker, at der skal ske en forandring, så står vi klar.

Fortsat til stede, når der ikke er andre

Under hele nedlukningen af samfundet har Kirkens Korshær været i kontakt med brugerne fra varmestuen. Der har tegnet sig et billede af, at brugerne har været meget ensomme, og deres misbrug er blevet forværret. Heinz Wolf er glad for, at Kirkens Korshær har været på banen under hele nedlukningen, og har kunnet bevidne og dokumentere brugernes rammer, vilkår og adfærd.

- Det viser, hvor vigtig en medspiller vi er. Vi er fortsat til stede, når alt andet er lukket ned. Jeg er stolt af at være i en forening, hvor medarbejdere og frivillige fortsat har knoklet for at skabe gode øjeblikke for de mest udsatte i vores samfund. Det synes jeg er fantastisk, og jeg håber det vil fortsætte sådan, slutter Heinz Wolf.

Varmestuen Bolbro er genåbnet, med plads til 10 gæster af gangen, og varmestuen i Nørregade er åbnet med plads til 14.