Mød Kirkens Korshær på Folkemødet

På årets Folkemøde kan du møde Kirkens Korshær, når vi i samarbejde med Røde Kors holder debat arrangement om genbrug, bæredygtighed og socialt arbejde. Du kan også være med når chef for Kirkens Korshær, Helle Christiansen, fortæller om socialt udsatte ældre under corona.

Kirkens Korshær på Folkemødet

Genbrugsbutikkers bidrag til den cirkulære økonomi

Hvad betyder genbrug for klimaet, og hvor mange penge går egentligt videre til det sociale arbejde for ensomme, hjemløse og fattige mennesker?

Følg med hjemmefra

Som noget nyt i år vil en del af Folkemødet blive streamet live på www.folkemoedet.dk.
Det vil sige, at du kan følge med hjemmefra, når Kirkens Korshær fredag aften i samarbejde med Røde Kors sætter fokus på genbrug, socialt arbejde og bæredygtighed.

Det sætter Kirkens Korshær i samarbejde med Røde Kors fokus på, når vi fredag aften inviterer til debat på Scene 2.

Til arrangementet vil både Røde Kors og Kirkens Korshær fortælle om deres genbrugsbutikker og genbrugsarbejdets betydning. Frivillig i Kirkens Korshær Birgit Friis vil fortælle om motivation, baggrund og belønning i at være frivillige i en genbrugsbutik. Og så er der debat om ” Hvordan får vi mere og bedre genbrug af hensyn til klima, ressourceanvendelse, socialt arbejde og fællesskab”, hvor også MF’er Rasmus Nordquist og Mikkel Brandrup fra Dansk Affaldsforening vil deltage.

Om arrangementet

Hvad: Debat – klima og energi
Hvor: Scene 2
Hvornår: Fredag den 18. juni, 19:15 - 20:00
Hvem: Debatten arrangeres i samarbejde mellem Røde Kors og Kirkens Korshær. Deltagere:Dorthe Egede Hansen, Genbrugschef, Kirkens Korshør
MIkkel Brandrup, Direktør, Dansk Affaldsforening
Birgit Friis, Frivilig, Kirkens Korshær
Rie Helmer Hansen, Moderator/ordstyrer, Rie Helmer Hansen
Rasmus Nordqvist, MF, SF
Tina Donnerborg, Genbrugschef, Røde Kors
Katja Fie Kofoed, Frivillig, Røde Kors

Hvordan får vi ældre tilbage i samfundet efter corona?

Coronanedlukningen har været svær for mange ældre. Der har været meget fokus på ældre på plejehjem, men ældre i eget hjem har også lidt under isolation og mistrivsel. Nu genåbner Danmark, og det er vigtigt at få alle med - også de ældre, der har brug for en hjælpende hånd fordi de er blevet svækket under nedlukningen.

Hvad har vi lært af coronanedlukningen for ældre?

Hvad tager vi med videre - og skal vi se på ældrelivet anderledes fremover?

Hvordan får vi de ældre med i genåbningen?

Kan genåbningen bruges til at styrke de frivillige fællesskaber og danne grobund for et endnu stærkere seniorliv i fremtiden?

Chef for Kirkens Korshær Helle Christiansen er med til debatten. Her vil hun blandt andet tale om den betydning coronanedlukningen har haft for mange ældre og socialt udsatte mennesker. Og hvordan vi som samfund kan være med til at få dem videre i livet.

Om arrangementet

Hvad: Debat – sundhed, omsorg og forebyggelse
Hvornår: Lørdag den 19 juni, 13:00-13:45
Hvor: Scene 6, sektion C