Korshærsleder: 'Det har været et forandringernes år'

Mens foråret er på vej, og det ser ud til at samfundet igen kan åbne langsomt op, kigger korshærsleder Kaj Skjølstrup tilbage på et år i coronaens tegn. På det vi lærte, det vi savner og det vi ser frem til.

Opholdsstuen i Natcaféen

Skrevet af Korshærsleder Kaj Skjølstrup

For et år siden lærte vi at hilse uden håndtryk. Siden har vi skulle lære mange nye ting. Vi har lært at holde afstand. Vaske hænder. Gå med maske. Holde jul uden salmesang.

Det sidste år har virkelig været forandringernes år. Der var meget, vi troede ikke kunne lade sig gøre. Men nød lærer nøgen kvinde at spinde, og det viser sig ofte, at vi kan mere end vi tror.

I Kirkens Korshær blev det den mærkeligste jul, jeg har været med til i de 35 år, jeg har været en del af korshæren. Alle vores traditioner, og glæden ved at sidde tæt om et veldækket bord lod sig ikke gøre –for vi passer godt på hinanden. Alligevel blev det jul.

Glæden og håbet kan ikke slås ud af en virus. Der blev hygget. Der blev spist. Der blev snakket. Der blev grinet. Der blev grædt. Vi kom igennem julen,og mange åndede lettede op,da det igen blev januar.

Og så kom kulden. Vinteren har i år været rigtig kold. Sammen med kommunen har vi et vinterberedskab, hvor vi sikrer, at der er ekstra sovepladser på natvarmestuen, så ingen ufrivilligt skal være ude om natten. Når det er rigtig koldt, oplever vi også, at brugerne er rigtig gode til at hjælpe hinanden indenfor om natten. Det betød, at hverken herberg eller natvarmestue havde mangel på pladser i den mest kolde tid.

De sidste dage er vinteren lynhurtigt blevet afløst af forår. Det er så dejligt, og vi mærker glæden på varmestuerne. Smilene bliver større, og maden kan tages med ud og nydes i solskinnet. Det letter presset i stuerne, hvor der skal holdes afstand. Coronaen sætter stadig sin tydelige dagsorden. Trætheden melder sig hos både brugere og medarbejdere. Alle glæder sig til mere normale tider, hvor vi kan hilse ordentligt, sidde tæt, spise og synge.

Sammen med kommunen har vi lavet planer, om hvad vi gør, hvis mange hjemløse og socialt udsatte bliver smittede. Vi har også planer for, hvordan vi kan gennemføre vaccination. Lige nu venter vi på, at vaccinen bliver tilgængelig i løbet af den kommende tid.

Vi har også ventet på, at vores butikker kan åbne igen. Overskuddet fra genbrug udgør en meget stor del af Kirkens Korshær indtægter. Ti ugers lukning har medført, at vi mangler mange penge. Indtil nu har ingen hjælpepakker dækket tabet. Nogle steder har varmestuer måtte lukkes og medarbejdere hjemsendes. I Odense har vi klaret os til nu, men vi frygter den regning, der skal betales senere. Så tak til alle Jer, som har været der med penge og tak til jer, som fortsat vil hjælpe med at få enderne til at nå sammen, så vi kan fortsætte med tilbud om samvær, samtale og mad til mennesker, der savner hjem, fællesskab og nærvær.

Artiklen er skrevet af leder i Kirkens Korshær Kaj Skjælstrup og sendt ud til frivillige og medarbejdere på Fyn. Det er redigeret efter at genbrugsbutikkerne er genåbnet den 1. marts.

Hjælp os

Støt

Hjælp hjemløse og fattige mennesker
Mand sidder på bænk med hovedet i sit skød

Få mere viden

Om vores arbejde

Danmarks udsatte har akut brug for hjælp

I Kirkens Korshær opfylder vi basale behov for mad, bad, hvile, nærvær og omsorg. Vores varmestuer, herberger og nødovernatning er nogle af de få steder, hvor den, der mangler et hjem kan gå hen og få en pause fra det hårde liv på gaden. Men for hver dag, der går med lukkede butikker, stiger risikoen for at socialt arbejde må lukkes og flere udsatte mennesker må sove på gaden.

En stor del af Kirkens Korshærs sociale arbejde drives nemlig med midler fra salget i genbrugsbutikkerne, der har været lukket siden 17. december. Det betyder et tab på 2,5 million kroner om ugen, og det går ud over hjemløse og socialt udsatte mennesker.

Støt via MobilePay 64039