Kirkens Korshær får 10 millioner til bekæmpelse af ensomhed

Social- og Ældreministeriet har i dag bevilliget 10 millioner kroner til Kirkens Korshær, som skal gå til bekæmpelse af ensomhed gennem fælles aktiviteter. Det gør en stor forskel for brugerne i tid, hvor organisationens økonomi har været presset.

Kirkens Korshærs kerneværdier er nærvær, omsorg og respekt

For mange socialt udsatte og sårbare mennesker har det sidste år under corona tynget både fysisk og psykisk. Følelsen af social isolation og ensomhed er eksploderet. Det har man også mærket på Kirkens Korshærs varmestuer og herberger og andre sociale tilbud , hvor medarbejderne har oplevet, hvordan mange brugere har mistrivedes og fået det dårligere.

I dag har Folketinget bevilliget 10 millioner kroner til Kirkens Korshær. Midler som skal gå til at lave fælles aktiviteter og eksempelvis tage på udflugter eller ud at spise med brugerne. Håbet er, at det kan være med til at modvirke ensomheden.

Løfter ensomheden

Pengene falder på et tørt sted. Vinterens nedlukning af genbrugsbutikkerne har haft store konsekvenser for Kirkens Korshær, som har tabt i omegnen af 20 millioner kroner. Et indtægtstab, som har betydet, at man mange steder har været nødsaget til at skære helt ind til kernen i det sociale arbejdet og fokuseret på at dække de mest basale behov for mad, varme og et sted at sove.

Men Kirkens Korshærs arbejde handler også om fællesskab og bekæmpelse af ensomhed. Derfor er det en glædelig nyhed, at Kirkens Korshær nu får midler til at styrke den indsats, mener chef for Kirkens Korshær Helle Christiansen.

- Ensomhed et stort problem for mange af de mennesker, som vi møder i Kirkens Korshær. Derfor mærker vi også et enormt behov for, at vi kan tilbyde fællesskab og aktiviteter for vores brugere, som kan være med til at modvirke det, siger hun.

- Med et tilskud på 10 millioner kan vi lave gode lokale fællesaktiviteter, som kan være med til at løfte ensomheden og styrke fællesskabet.

Gode oplevelser

Pengene er en del af en samlet pakke på en halv milliard, som Folketinget har afsat på finansloven. Midlerne bliver fordelt mellem kommuner, regioner og sociale organisationer som Kirkens Korshær. De er øremærket til at lave fælles aktiviteter, der kan bekæmpe ensomhed og samtidigt hjælpe den trængte hotel-, restaurations- og kulturbranche.

- Det seneste år har været utroligt hårdt for mange sårbare mennesker, som har følt sig isolerede og ensomme. Alt tyder på, at vi inden længe kan vende tilbage til en mere normal hverdag, og jeg er glad for, at vi med denne aftale kan hjælpe en masse mennesker med at komme tilbage til fællesskabet. Når man har været isoleret i lang tid, kan et besøg på en restaurant eller et museum gøre en stor forskel og sprede glæde efter en hård tid, lyder det fra social- og ældreminister Astrid Krag (S) i en pressemeddelse.

Hjælp os

Støt

Hjælp hjemløse og fattige mennesker