Corona: Nyt forskningsprojekt sætter smitte blandt udsatte under lup

Med støtte fra Novo Nordisk Fonden vil overlæge Merete Nordentoft med et nyt forskningsprojekt overvåge udbredelsen af COVID-19 på bl.a. herberger. Kirkens Korshær taknemmelige for at der sættes fokus på COVID-19-smitte blandt socialt udsatte.

Når Danmark er lukket ned. Hvor skal hjemløse gå hen? SMS 'udsat' til 1231 (200 kr.)
Alt peger på, at udsatte mennesker er mere sårbare overfor COVID-19. Nyt forskningsprojekt skal undersøge, hvordan smitten breder sig på blandt andet herberger.

Da COVID-19 i foråret kom til Danmark, var mange bekymrede for, hvordan virussen ville ramme og påvirke samfundets mest udsatte borgere. Det skal et nyt forskningsprojekt med støtte fra Novo Nordisk Fonden nu kortlægge og undersøge på blandt andet krisecentre og herberger. For selvom samfundets mest udsatte indtil videre lader til at være gået relativt fri fra virussmitten, er det ikke sikkert, at den tendens fortsætter.

Fatale konsekvenser

Bag projektet står overlæge og professor ved Psykiatrisk Center København Merete Nordentoft. Hun forklarer, at meget tyder på, at de udsatte borgere oftere bliver smittede, og at virussen får fatale konsekvenser. Ikke mindst fordi mange kæmper med en kombination af misbrug, psykiske og somatiske sygdomme.

- En foreløbig undersøgelse viser, at mennesker med psykiske lidelser har dobbelt så stor risiko for at blive ramt af COVID-19-smitte som folk uden en psykiatrisk diagnose. Vi har god grund til at tro, at der ville være en overdødelighed i denne gruppe. Hvis man kigger på de beregninger, der er om overdødelighed efter smitte med COVID-19, så rammer den især folk med kroniske sygdomme, siger hun.

Link til podcast om emnet ses nederst

Situationen bliver yderligere kompliceret af, at der er tale om en gruppe, for hvem kontakten til sundhedsvæsenet, herunder egen læge, er minimal.

Samarbejde fjerner forhindringer

Samtidig har sundhedsvæsnet ofte svært ved at håndtere udsatte mennesker, fortæller chefkonsulent og leder i Kirkens Korshær i Odense, Heinz Wolf.

- Det er rigtig svært for sundhedsvæsenet at tage imod de skæve borgere - forstået som folk, der ikke bliver liggende i sengen, medicinerer sig selv eller som ryger hele tiden – det må man jo ikke på et sygehus. Vi fik etableret et supergodt samarbejde med Odense Kommune og Odense Universitetshospital, som har fjernet mange forhindringer under hele COVID-19-krisen, siger han med henvisning til det nødherberg, som Kirkens Korshær, kommunen og Universitetshospitalet i foråret 2020 åbnede med støtte fra Novo Nordisk Fonden.

Testsvar uden NemID

Nødherberget er et værested for udsatte mennesker, der er smittet med COVID-19. Og samtidig et tilbud om at blive testet for virussen og modtage svar til dem, der ikke passer ind i de eksisterende sundhedstilbud. For som Heinz Wolf forklarer:

- Hvordan får man testet og givet svar til nogen, der ikke har NemID? Hvad nu, hvis du ikke har en læge – hvordan får du så svar? De borgere her har jo ikke adgang til sundhed.dk, så vi har udviklet svarmuligheder og samtykke. Derfor var det super godt, at vi blev sat sammen om et bord på foranledning af nødherberget for at finde nogle gode løsninger.

Der er brug for særlige tiltag som disse, hvis en eventuel smitte skal stoppes. Og her kommer forskningsprojektet med den mundrette titel ”Monitorering af udbredelsen af COVID-19 i udsatte grupper med fokus på mennesker med psykisk sygdom, alkohol- og stofmisbrug samt hjemløse” Kirkens Korshær og vores brugere til gavn.

- Resultaterne kan bruges til at udvikle et monitoreringsredskab, der kan overvåge populationer, hvor smitten kan sprede sig. Vi kan også bruge forskningen mere langsigtet til at evaluere på et mere overordnet plan, om de initiativer, der er taget for at forhindre smitten, har været tilstrækkelige, fortæller Merete Nordentoft.

Om forskningsprojektet

Det nye forskningsprojekt: ”Monitorering af udbredelsen af COVID-19 i udsatte grupper med fokus på mennesker med psykisk sygdom, alkohol- og stofmisbrug samt hjemløse” er støttet af Novo Nordisk Fonden. Bag projektet står overlæge overlæge og professor ved Psykiatrisk Center København Merete Nordentoft.

Konkret skal forskningsprojektet undersøge og overvåge, hvor udbredt smitten er blandt personer, som befinder sig på psykiatriske afdelinger, psykiatriske bosteder, herberger, krisecentre, institutioner for anbragte unge samt i fængsel.

Læs hele pressemeddelelsen fra Science News her.

Du kan høre Science News podcasten: "Hvordan påvirker coronakrisen samfundets mest udsatte?", hvor både Heinz Wolf og Merete Nordentoft deltager her: