Høringssvar

Lettere adgang til naxolon redder liv

Med næsespraymidlet naloxon kan man behandle overdosis som følge af indtagelsen af narkotika. Derfor bifalder Kirkens Korshær i et høringssvar, et nyt forslag om udlevering af naxolon.

Kirkens Korshær logo

Et nyt lovforslag vil blandt andet betyder, at læger og sygeplejersker kan udlevere næsespray med naxolon - og at andre end læger vil kunne anvende stoffet. Et forslag, der har stor betydning.

- Der er ingen tvivl om, at når adgangen til naloxon lettes, så øger det også chancerne for, at vi kan forebygge flere narkorelaterede dødsfald i Danmark, lyder det i et nyt høringssvar fra Kirkens Korshær.

Overdoser med opioder som heroin kan nemlig behandles med næsespray med naloxon. Det er med til at forebygge alvorlige skader og dødsfald. Samtidigt kan behandlingen foretages af alle, der har modtaget et førstehjælpskursus og i anvendelse af midlet.

Derfor bakker Kirkens Korshær op om forslaget og har ingen yderligere bemærkninger.

Forslag til lov om ændring af lov om lægemidler og forskellige andre love

Lovforslaget vil blandt andet betydet en ændret praksis omkring lægemidlet naxolon. Det fulde lovforslag kan findes  her.