Alle er velkomne i røret

I takt med nedlukningen af Danmark får Kirkens Korshærs rådgivning, Sct. Nicolai Tjenesten, et stigende antal henvendelser fra mennesker, der mangler nogen at tale med om deres bekymringer. Og det kan de finde - for her er intet for stort - og intet for småt på tlf. 70 120 110.

Sct. Nicolai Tjenesten 1

- Det' Sct. Nicolai Tjenesten.

- Jeg føler mig meget nedtrykt; det er nogle meget svære og tunge dage, synes jeg.

- Hvorfor tror du, du føler dig særlig nedtrykt i denne tid?

- Pga. coronavirus, man dør jo af det.

Sådan er der mange samtaler, der starter, når en frivillig tager telefonen i Sct. Nicolai Tjenesten, fortæller tjenestens leder Stine Lene Hansen.

Sct. Nicolai Tjenesten er sat i verden for at tilbyde en medmenneskelig samtale, der er baseret på nærvær, omsorg og respekt. Og det bliver der ved med - trods coronakrisen. Og når mange samværstilbud og sociale caféer er lukket ned, kan det mærkes i antallet af henvendelser over telefonen. På én vagt af fire timer kan en frivillig f.eks. opleve at have 15 samtaler, imens 40 andre ringer og 'banker på'. 

Dobbelt op på isolation

- Der åbner sig en kæmpe verden af isolation, når vi tager telefonen. Mennesker, der ringer til os føler sig isolerede, og særligt nu, hvor de måske sidder helt alene derhjemme. Hvis man ikke oplever daglig kropskontakt med andre mennesker, eller blot det at møde et andet menneske ansigt til ansigt, så påvirker det jo både ens nervesystem og humør, siger Stine Lene Hansen.

Modsat andre specialiserede rådgivninger modtager Sct. Nicolai Tjenesten alle former for opkald, og der er ingen øvre grænse for, hvor mange gange man må ringe ind. Tjenesten modtager derfor mange forskellige henvendelser, f.eks. fra mennesker, der har et begrænset netværk, er kriseramte eller udfordrede af psykiske eller fysiske lidelser og sygdomme.

- Hvis man ingen eller begrænset kontakt har til omverdenen, og udelukkende hører nyhederne i tv eller radio, kan man hurtigt komme til at få et forvrænget billede af, hvordan virkeligheden ser ud. Vi prøver ikke at fikse eller lappe problemerne, men vi forsøger at tilbyde nye perspektiver, der kan åbne op for en fastlåst tanke. F.eks. når det gælder ængstelighed overfor coronavirus, fortæller Stine Lene Hansen og fortsætter:

- Det er vores opgave at forstærke og anerkende menneskers ressourcer. Så det handler grundlæggende om at være interesseret og nysgerrig. Samtalen slutter ofte med en taknemmelig stilhed, hvor der bliver sagt tak for samtalen. Og vi opfordrer altid til, at man kan ringe igen, hvis man får brug for det. Vi byder alle former for samtaler velkommen, slutter hun.