Villa huser unge hjemløse i Aarhus

Allerede i morgen, den 1. juli, flytter de første to unge mennesker ind i den villa, et ejendomsselskab har stillet til rådighed for Kirkens Korshær i Aarhus. Om et år skal villaen vige for et større nybyggeri. Men indtil da bliver villaen shinet op og indrettet, så den kan huse fire udsatte unge og hjemløse ad gangen.

Villa Kulla logo - en villa der skal huse unge hjemløse i Aarhus. Logoet viser navnet Villa Kulla sammen med et lidt skævt hus i lilla med grønne træer og Kirkens Korshærs navnetræk nedenunder.

Det er Kirkens Korshær, der sammen med ejendomsselskabet Bricks A/S og  offentlige myndigheder, kan lukke dørene op i Villa Kulla, som huset i Risskov er døbt.

- Det er en kæmpe mulighed, at vi får villaen stillet til rådighed netop nu, hvor vi arbejder med Housing First i alle vores tilbud. At få ro om sin boligsituation er første skridt, for at komme videre i livet. Det er vores mulighed, for at hjælpe de unge, og give dem det nødvendige overskud, til at turde tage fat om deres problemer.  Om det er misbrug, psykisk sygdom, angst eller småkriminalitet, eller alle ting på en gang, giver boligen ro til at kunne modtage den rette støtte, hjælp og behandling, siger Niels Bjørnø, leder af Kirkens Korshær i Aarhus og tilføjer:

Vi er taknemmelige over den velvillighed, vi i disse år møder mange steder i det århusianske erhvervsliv. Det giver vores arbejde et kæmpe løft.
Leder af Kirkens Korshær i Aarhus, NIels Bjørnø

Villa for unge på kanten

Som ung udsat og hjemløs er det svært at finde faste holdepunkter i hverdagen. Det kan være et ensomt og utrygt liv, hvor det er svært at finde fodfæste og uoverskueligt at mønstre det overskud, der skal til for at kunne bede om den rette hjælp.

Kirkens Korshær i Aarhus arbejder med at hjælpe udsatte unge mennesker, der er faldet udover kanten, tilbage på sporet. De skal så hurtigt så muligt i egen bolig, så de får mulighed for at påbegynde og gennemføre en uddannelse og/eller komme i arbejde. At indgå i kærlige, gode og konstruktive fællesskaber er vigtige skridt på vejen. Det samme er den rette behandling for misbrug, psykisk sygdom eller hvad man nu måtte døje med.

Her er Villa Kulla en konkret mulighed for at lære de unge at fungere i egen bolig og samtidig blive en del af et trygt fællesskab. I løbet af den tid de unge bor i Villa Kulla, bliver de en del af Kirkens Korshærs forskellige arbejdsfællesskaber og får støtte til at skabe en meningsfuld retning i eget liv, så de bliver mere robuste og vil kunne komme tættere på uddannelse og arbejde.

Villa Kulla

Villa Kulla indgår som en del af de indsatser, Kirkens Korshær i Aarhus udfører i samarbejde med Aarhus Kommune, Socialministeriet og EU. Her hjælpes unge på kanten af samfundet tilbage på sporet, så de kan komme i uddannelse og arbejde.  Der er plads til fire unge ad gangen i Villa Kulla og allerede den 1. juli flytter de to første ind.