Nødovernatninger genåbnet i København: "Om natten dækker vi de helt basale behov"

Fra starten af oktober har Kirkens Korshær genåbnet deres tilbud om nødovernatning på Kompasset i København og i Hellig Kors Kirke på Nørrebro. Det handler om varme, ro og tryghed, som sikrer man kan fungere som menneske, lyder det fra en af Kompassets ledere.

Hjemløs

Bag kirkebænkene i Hellig Kors Kirke på Nørrebro i København ligger en stabel madrasser klar. Seks aftener om ugen omkring klokken 22 bliver de trukket frem og lagt ud i kirkeskibet mellem bænkene, når kirken i samarbejde med Kirkens Korshær åbner dørene op for deres nødherberg. Lidt længere ude i det københavnske Nordvest kvarter åbner Kompasset hver aften deres døre op med et tilbud om lidt varmt at drikke og en tryg seng at sove i.

Begge åbnede i denne uge op for vinterhalvåret som tilbud til hjemløse migranter, der ellers ikke har andre steder at gå hen og søge ly i de kolde måneder. Langt størstedelen af dem er EU-borgere, som har benyttet sig af den fri bevægelighed og er kommet til Danmark for at søge arbejde. Mens en mindre del stammer fra lande udenfor Europa og har lovligt ophold andre steder i EU. Fælles for begge grupper er, at de ikke har adgang til offentlige ydelser og møder mange barrierer og lukkede døre i Danmark.

Læs også: "Er Danmark virkelig Europas Varmestue"

Til spørgsmålet om, hvorfor det er Kirkens Korshærs opgave at hjælpe dem, lyder svaret fra leder i Kompasset Allan Bærentzen ganske enkelt.

- Der er brug for det! siger han og uddyber:

- Det er ikke nemt at leve på gaden i Danmark, ikke mindst når det bliver koldt. Helt basalt handler det for mange af dem om overlevelse. Om natten dækker vi deres mest fundamentale behov. Vi kan tilbyde dem tryghed, varme og ro, som sikrer, at de kan fungere som mennesker.

Livet på gaden sætter spor

De mennesker som Kompasset hjælper, kommer fra lande, hvor arbejdsløsheden og fattigdom er stor. Mange af dem kommer fra traumatiserede baggrunde, har en psykisk sygdom eller kæmper med et stofmisbrug.  Ofte sker der en forværring i deres mentale og fysiske sundhedstilstand som følge af livet på gaden.

- Der sker hurtigt en deroute. For dem, der har misbrugsproblemer, eskalerer det ofte, og psykiske problemer forværres. Selvom man kommer herop og er relativt ung og frisk, så oplever mange, at det er enormt hårdt at skulle klare sig på gaden, siger Allan Bærentzen

Når man henvender sig i enten Hellig Kors Kirke eller Kompasset, bliver man mødt af fagligt kvalificerede medarbejdere. Når brugernes mest basale behov er dækket, åbner det op for, at der kan tilbydes hjælp og vejledning i forhold til den enkeltes situation og hvordan de kan klare sig selv i Danmark i samarbejde med Kompassets øvrige tilbud.

Kompasset

Kompasset er et rådgivningstilbud i det Københavnske Nordvest kvarter og drives af Kirkens Korshær. Det er et af de eneste steder, som er åbent for og målrettet udenlandske hjemløse. Omkring 75 procent af brugerne er EU-borgere, som har benyttet sig af den fribevægelighed og søger arbejde i Danmark. Resten kommer fra lande udenfor EU, men har opholdstilladelse i andre Eu-lande og dermed lovligt ophold. På Kompasset tilbyder man blandt andet juridisk rådgivning, dansk undervisning og har et mentorprogram.

Læs mere på Kirkens Korshær Københavns hjemmeside her

Pladserne fordeles ved lodtrækning

På Kompassets matrikel på Kæmnervej har man plads til 36 overnattende brugere og i Hellig Kors Kirke kan der være 40. Er der på en given nat flere brugere end det, fordeles pladserne ved lodtrækning. Det kan virke og føles ubarmhjertigt, men idéen er, at det er den mest fair og mindst konfliktskabende løsning. Samtidigt er det med til at sikre, at der ikke opstår lange køer, hvor brugerne venter i timevis og forstyrrer naboerne.

I et begrænset omfang kan Kompassets personale reservere pladser til brugere, de i forvejen kender og har kontakt til. Eksempelvis, hvis den enkelte har en sygdom eller andet, der gør, at det er livsnødvendigt at skaffe dem en indendørs soveplads.

De sidste tre år har der været mere end 17.000 overnatninger på Nødherberget i Hellig Kors Kirke, og det understreger behovet for tilbud som det og muligheden for at overnatte ved Kompasset. Tilbuddene er støttet af både kommune, stat, menighedsråd og Kirkens Korshær og holder åbent frem til april.

Natåbent i Kompasset

På Kæmnervej i København er det fra oktober til april muligt at opholde sig på og overnatte på Kompassets matrikel. Her er der plads til 36 overnattende personer hver nat, og pladserne fordeles ved lodtrækning, hvis der er flere brugere. Udover overnatning er der lidt te/kaffe og af og til doneret mad samt muligheden for at få et bad.

To ansatte sikrer i samarbejde med frivillige, at det er et socialt fagligt og trygt tilbud, der hænger sammen med Kompassets øvrige arbejde.

Nødherberg i Hellig Kors Kirke

Nødherberget er et tilbud om ro og nattely til hjemløse, der ikke har andre steder at gå hen. Der er plads til 40 overnattende og pladserne uddeles ved lodtrækning foran kirken alle aftener undtagen lørdag.

To ansatte, vikarer og frivillige fra Kirkens Korshær hjælper med at sikre, at der også er et socialfagligt tilbud i forbindelse med overnatning.

Nødherberget er finansieret af overnatningspuljer fra kommune og stat, samt bidrag fra Nørrebro Lokaludvalg, Blågårdens Sogn, kollekt indsamlet i Hellig Kors Kirke og Kirkens Korshær.

Hjælp os

Støt

Hjælp hjemløse og fattige mennesker
Mand sidder på bænk med hovedet i sit skød