Kontaktpunkter skaber tryghed i København

I kølvandet på nedlukningen af Danmark er der udsatte grupper i samfundet, der fortsat - og i endnu højere grad end før - har brug for en hjælpende hånd. Overalt i landet knokler Kirkens Korshær for at tænke ud af boksen, finde nye løsninger og bevare kontakten til nogle af landets mest isolerede borgere. I København har medarbejderne sat gang i telefonkæder og kontaktpunkter i byen.

Kontaktpunkt i fedtekælderen
Jytte og Rebecca, der begge er medarbejdere i Kirkens Korshær, venter på brugerne ankommer til kontaktpunktet på Amager.

I hovedstadsområdet holder Kirkens Korshær fortsat natcaféer og herberger åbne. Det giver hjemløse et varmt sted at sove, men sikrer også muligheden for at få ro, hvile og tryghed. Organisationens varmestuer er delvist lukket ned og med færre aktiviteter. Og det har store konsekvenser for de faste brugere.

- Vores brugere i varmestuerne har ofte ikke andre steder at gå hen. De er meget ensomme og isolerede. Når vi lukker varmestuerne ned betyder det, at de skal være endnu mere alene, hvilket er netop dét, mange har allersværest ved at håndtere, fortæller regionschef Winnie Berndtson, der leder det sociale arbejde i København.

Kontaktpunkter med mad og omsorg

For at løse den udfordring holder Kirkens Korshær åbent på tre kontaktpunkter, hvor hjemløse og socialt udsatte har mulighed for at møde op. Her serveres kaffe, the og varme måltider, der kan spises i det fri. Der uddeles også madpakker, der kan tages med. Og så kan man lufte spørgsmål og bekymringer, og få svar på, hvordan man skal forholde sig, hvis man bliver syg, hvordan man kommer hjem til sin familie, der bor i et andet land og meget mere.

- Det skaber tryghed at kunne møde op et sted og få svar på sine spørgsmål. Mange af dem, vi møder på gaden, har ikke samme adgang til nyheder som andre, og mangler derfor korrekte informationer om, hvad der foregår i Danmark i øjeblikket, fortsætter Winnie Berndtson.

De tre kontaktpunkter er på Istedgade 100 på Vesterbro, Fedtekælderen på Christianshavn og Kompasset i Københavns Nordvestkvarter.

Telefonkæde til brugerne

En stor del af Kirkens Korshærs brugere er for tiden endnu mere pressede end normalt, fx økonomisk. For fattige børnefamilier betyder nedlukningen både manglende netværk og hjælp i form af madpakker og fællesspisning. For hjemløse og udsatte betyder nedlukningen af landet, at det er sværere at finde flaskepant og sælge aviser.

Kirkens Korshær har derfor lavet telefonkæder til de gæster stederne har fast kontakt til, hvor medarbejdere ringer rundt og spørger ind til, hvordan den enkelte bruger eller familie har det. Medarbejderne hører, hvilke behov de har, og hvordan der bedst kan sættes ind med støtte, hjælp og nye tiltag. Telefonopkaldet kan være den eneste menneskelige kontakt i løbet af en dag, lyder det fra Winnie Berndtson.

- Jeg tror, mange af os tager for givet, at vi har nogen at tale med om vores bekymringer og angst i forhold til den usikre situation. Alle mennesker har brug for nogen at tale med og have relationer til. En krise som denne viser virkelig den sande natur af civilsamfundets infrastruktur, og hvad det kan i forhold til at sikre kontakten til samfundets mest udsatte, slutter Winnie Berndtson.

Kontaktpunkt i Fedtekælderen på Amager, hvor det nøje er anvist, hvor man kan opholde sig.