Ja, fattigdom er et problem i Danmark!

Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at 227.000 mennesker er fattige. Konsekvenserne ser vi i Kirkens Korshær hver dag på vores varmestuer og væresteder.

Hjemløs

227.000 mennesker. Så mange lever i fattigdom i Danmark. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik.

Fattigdom er et problem i Danmark. Et problem, vi skal løse.

I Kirkens Korshær ser vi fattigdommen og dens konsekvenser hver dag. Mødre og fædre, der beder om hjælp til mad. Børn, der isoleres og klarer sig dårligt i skolen. Hjemløse, der ikke har råd til en husleje.

Siden VK-regeringen kom til magten i 2015 og prompte afskaffede fattigdomsgrænsen, har vi ikke officielt kunne følge problemet og få overblik over dets omfang. Men det kan vi heldigvis nu igen, hvor Danmarks Statistik har indført såkaldte "indikatorer" på fattigdom, der giver dem - og os som samfund - viden om, hvad lovgivning og sociale indsatser konkret fører til.

Fattigdom er et problem for hele samfundet. Så lad os bruge det værktøj, som indikatorerne er, og sammen finde løsninger.

Læs mere om Danmarks Statistiks indikatorer på fattigdom her i Jyllands-Posten, der var de første til at bringe historien.