Høringssvar

Man kan ikke straffe sig ud af fattigdomsproblemet

Lovene om utryghedsskabende lejre og tiggeri er en de facto kriminalisering af hjemløshed og fattigdom. Men vi kan ikke straffe os ud af de komplekse sociale problemer, lyder det i et høringssvar fra Kirkens Korshær.

Kirkens Korshær logo

Forslaget, sammen med den såkaldte ’lejrlov’, er en kriminalisering af det at mangle et hjem og fattigdom. Men begge dele er komplekse sociale problemer, man ikke kan straffe sig ud af.

Kirkens Korshær oplever, at forslaget fører til en kriminalisering af udsatte på baggrund af velmenende folks gaver. Noget som understøttes af flere domme, som er faldet efter dets indførelse. Det er en klar afvigelse fra den intention, der lå bag loven, da den blev fremsat for Folketinget.

Samtidigt er loven med til at underminerer menneskers ret til fri bevægelighed og betyder en ulig adgang til retfærdighed i retssamfundet.

Forslaget omhandler, men definere ikke klart, ’utryghedsskabende tiggeri’. I praksis fører det til, at loven bliver håndhævet uensartet. Det betyder også, at det påvirker personer udenfor lovens oprindelige intentioner. Det er med til at forstærke fattigdomsmekanismen, skaber selvforstærkende kriminelle mønstre og ignorere de større sociale udfordringer, som ligger bag, når et menneske tigger på gaden.

Kirkens Korshærs anbefaler
  • At betleri defineres klart i lovgivningen. Dette blandt andet for at undgå kriminalisering af godgørende handlinger.
  • At det gøres klart, at den såkaldte ’lejrlov’ p.t. er på pause. En tydelig definition af både begrebet ’lejr’ og ’utryghedsskabende’ udestår.
  • At eksisterende lovgivning om fx organiseret kriminalitet og menneskehandel anvendes i sager om aggressivt og organiseret betleri.
  • At adgangen til justits for personer,
Forslag om at fjerne udløbsklausul for skærpelse af straffen for utryghedsskabende tiggeri

Med forslaget ønsker man at fjerne den udløbsklausul, som blev lavet i forbindelse af skærpelsen af straffen for utryghedsskabende tiggeri. Det vil gøre ordningen til en permanent del af den danske lovgivning.

Du kan læse mere om baggrunden for høringssvaret her.

Jeanette Bauer, chef for Kirkens Korshær

Jeanette Bauer