Bedre vejledning omkring socialt frikort

Med et nyt lovforslag vil regeringen forlænge forsøgsordningen med socialt frikort. Kirkens Korshær håber, at en opdatering og justering af vejledningsmaterialet vil komme udsatte mennesker til gavn.

Kirkens Korshær logo

Med det nye forslag vil man forlænge ordningen med socialt frikort i yderligere to år. I praksis betyder det, at ordningen vil komme til at fortsætte uændret – dog med en opdatering af blandt andet vejledningsmaterialet til kommunerne. I Kirkens Korshær håber vi, at de opdateringer og justeringer vil betyder, at flere udsatte mennesker vil få adgang til socialt frikort.

Der er ingen tvivl om, at det er mange, som har haft glæde af ordningen med socialt frikort. Men der er heller ingen tvivl om, at der er alt for meget administrativt bøvl forbundet med ordningen. Hvilket sandsynligvis en af årsagerne til, at der har været færre, som har benyttet sig af ordningen end forventet. For der har ganske enkelt været for mange barriere forbundet med det sociale frikort.

Forslag til lov om ændring af lov om forsøg med et socialt frikort

Med forslaget udvides forsøgsordningen med socialt frikort i to yderligere år, så den også løber i 2021 og 2022. Det fulde forslag og yderligere information findes her