Udsatteråd: Det går den forkerte vej

Situationen for landets udsatte mennesker bliver værre og værre. 11 forslag til forbedringer kan gøre livet bedre for de mange ramte.

Antal fattige i Danmark

Rådet for Socialt Udsatte dokumenterer i sin årsrapport 2019 socialt udsattes situation i Danmark. Rapporten bekræfter det, lederne af Kirkens Korshærs melder: At der kommer flere og flere brugere, og at de har flere og større behov.

- Fattigdommen stiger, og socialt udsattes sundhed halter langt efter den øvrige befolknings, skriver Rådet.

- Triste tilbagemeldinger fra vores egne varmestuer og tilbud for såvel børn som voksne underbygger den påstand, lyder det fra chef for Kirkens Korshær, Helle Christiansen, der også er medlem af Rådet for Socialt Udsatte.

I rapporten kommer Rådet for Socialt Udsatte med en række anbefalinger til politikerne. Blandt andet en pulje på en milliard kroner, der skal støtte arbejdet for og med socialt udsatte.

Der er brug for midler, så de frivillige organisationer kan indgå i samarbejde med det offentlige om at hjælpe mennesker med store problemer og svære livsvilkår.

Rådet for Socialt Udsatte består af 12 medlemmer fra 11 forskellige organisationer. De er udpeget af Socialministeren til at rådgive om udsatte i Danmark. Helle Christiansen har siddet i Rådet siden 2018.

Rådet for Socialt Udsatte foreslår, at:
  • der skal være socialsygeplejersker på alle akuthospitaler

• socialt udsatte skal sikres lægeordineret medicin – herunder bør der særligt arbejdes på tilskudsordninger for personer på kontanthjælp

• der skal være bedre hjælp til personer med dobbeltdiagnoser, f.eks. ved fremskudt stuegang

• der skal være bedre muligheder for, at udsatte kan få gratis tandbehandling

• reglerne i retssikkerhedsloven om opholds-, handle- og betalingskommune ændres, så de ikke hindrer eller forsinker hjælpen til hjemløse

• kommuner med flere end 50 hjemløse skal pålægges at indsende forebyggelsesplaner til Socialministeriet hvert andet år. Der skal opstilles målbare krav til kommunernes indsatser fra centralt hold

• forsøgsperioden med socialt frikort udvides til fire år

• der centralt afsættes midler til, at frivillige sociale organisationer kan tilbyde bisidderhjælp

• forvaltningslovens § 7 om myndighedernes generelle vejledningspligt ændres, så der udtrykkeligt indføres en pligt for forvaltningen til at vejlede borgere med særlige sociale problemer om retten til en bisidder, og at borgeren, hvor det er muligt, orienteres om frivillige sociale organisationer, som tilbyder kvalificerede bisiddere

• Folketinget vedtager ambitiøse og bindende sociale mål efter en forudgående proces med inddragelse af relevante sociale aktører

• der etableres en udviklings- og civilsamfundspulje på udsatteområdet på 1 milliard kr. årligt med det formål at støtte udvikling af indsatser til socialt udsatte, støtte til brugerorganisationer samt frivillige sociale organisationers arbejde på området.

Rapporten i sin fulde længde findes her HER