Frivillige i Kirkens Korshær

Den frivillige forskel

Kirkens Korshær har godt 9000 frivillige på landsplan. Uden den store indsats, som de lægger i det sociale arbejde og i genbrugsbutikkerne, kunne Kirkens Korshær ikke eksistere. Hør her, hvad de får ud af at være frivillige.

Jeg elsker mit arbejde.

Vi er miljøaktivister, og vi tjener penge til, at hjemløse kan få en seng at sove i, få en dyne over sig og noget varmt tøj på kroppen.

Jeg har slet ikke ro nok i rumpen til bare at sidde derhjemme og trille tommelfingre.
Irma, frivillig i genbrugsbutikken i Odense

Lotte er frivillig i en genbrugsbutik

Den giver det fællesskab, man havde på sit arbejde. Og for mange giver den et frikvarter, et åndehul mod kedsomhed, ensomhed og eventuelle problemer.
Vi gør faktisk hinanden nogle store tjenester ved at støtte hinanden i vores pensionisttilværelse. Og samtidig holder vores indsats flere varmestuebrugere kørende.
Jens, frivillig i genbrugsbutikken i Odense
Hanne er frivillig i en genbrugsbutik

Jeg tænker ikke over, at jeg ikke får penge for det. Jeg har det, jeg behøver. Jeg får en masse ud af at arbejde her. En følelse af at have hjulpet. Der er nogle mennesker, der får det bedre, fordi jeg laver det, jeg laver.

Der skal være mening med det, man gør. Mange er afhængige af den støtte, Kirkens Korshær kan tilbyde. En mor kom ud i køkkenet og takkede for, at jeg havde gjort en forskel. Det gjorde mig glad.
Elisabet, frivillig i Børnecaféen, Christianshavn
elsebet er frivillig i en varmestue

Jeg kunne ikke leve med bare at sidde derhjemme. Gjorde jeg stadig det, ville jeg gå i stå. Det giver motivation og input til ens eget liv at komme ned i genbrugsbutikken. Det betød meget, at jeg kom herned og blev en del af et større fællesskab, som leverede noget, der var brug for. At spille golf gør man for sin egen skyld, det her gør man både for sin egen og andres skyld.

Det er fuldstændigt ligegyldigt, at der ikke er en lønseddel sidst på måneden. Vi er med til at hjælpe de mennesker, vi møder i Vejle. Det gør en stor forskel. Ved at kigge på den hverdag, der er omkring os, kan vi se, der er et behov. Vi har en fælles lykkefølelse, når dagen er omme og har solgt for x antal tusinde. Det her giver mig indhold, som gør, at jeg får skabt mig en god pensionisttilværelse.
Tommy, frivillig i Kirkens Korshærs genbrugsbutik i Vejle
Elsebeth er frivillig i en varmestue

Ikke alle har et stort netværk, før de kommer herned, men det får de. Det sociale gør, at vi kommer langt omkring.

Dagene er vildt sjove, og jeg ved, at jeg ikke ville have mødt dem, hvis det ikke var for butikken

Det føles ikke som at gå på arbejde. Heller ikke selvom man kan være træt efter en lang dag. Det er faktisk blevet en form for afslapning. Jeg nyder at komme herned. Jeg er simpelthen for nysgerrig til kun at arbejde tre timer. Jeg skal have hele dagen med, før jeg føler, jeg har udført et godt stykke arbejde.
Marianne, frivillig i Kirkens Korshærs genbrugsbutik i Vejle
Kylle er frivillig hos Stubben

Frivillige: Livet er bedre, når der er brug for dig

Bliv frivillig

Og vær med til at gøre en forskel

Frivillig i butik

Som frivillig i en genbrugsbutik er du med til at generere penge til det sociale arbejde. Du er med til den daglige drift, herunder:

• Kundebetjening
  • Sortering og prismærkning af tøj og nips
  • Dekoration og opsætning af varerne
  • Holde orden i butik og på lager

Vi kan altid bruge mænd og kvinder, som ved noget om IT til husbehov eller har forstand på bogføring og tal. Har du særlig interesse og viden inden for bøger, dekoration og genbrug generelt, vil vi rigtig gerne gøre brug af din viden.

Frivillig i det sociale arbejde

Kirkens Korshær driver væresteder, dag- og natvarmestuer og herberger fordelt over hele landet. Som frivillig i en varmestue er du i kontakt med udsatte og sårbare mennesker. Det er de frivilliges fornemmeste opgave at møde mennesker med respekt, omsorg og nærvær. Opgaver i varmestuen kan for eksempel være:

• Den daglige betjening
  • Servering af mad
  • Hjælpe med madlavning
  • Samtaler med brugere af varmestuen
  • Vaske tøj og let oprydning
  • Ordne blomster og andre småopgaver

Der er altid fagligt uddannet personale til stede, så man er ikke alene. Vi vil gerne bringe dine særlige kompetencer og interesser i spil, så det altid er meningsgivende og sjovt at være på arbejde som frivillig.