Hjemløs siddende på fortov

Fattigdom i Danmark fra 2017-2021

Kirkens Korshær udgiver analysenotat om fattigdom i Danmark frem mod det kommende kommunalvalg.

Sammenfatning

I dette notat opsummeres målinger og tal på omfanget af den registrerede økonomiske fattigdom i Danmark. Fattigdom kan ikke kun læses med økonomiske briller, hvis man ønsker et retvisende billede, men det handler i høj grad også om indkomstmuligheder og økonomi. Analysenotatet vil også komme med forslag til, hvordan landets kommuner kan afhjælpe konsekvenserne af fattigdom.

Fra 2015-2017 var der en voldsom stigning i omfanget af fattigdom i Danmark. Ifølge Danmarks Statistik ligger antallet af fattige mennesker i dag på lidt under 250.000. Det er en stigning på lige under 20 procent fra 2015-2019.

Antallet af børn, der lever i fattigdom i Danmark, er næsten fordoblet på 20 år. I 2001 levede godt 30.000 børn i fattige familier. De nyeste tal viser, at der er 59.700 børn, der lever i fattigdom i Danmark. I enkelte kommuner er det op mod hvert 10. barn, der vokser op i fattigdom. Ud af den samlede mængde af fattige mennesker i Danmark, er hver fjerde et barn.

Anbefalinger til, hvordan kommuner kan afhjælpe konsekvenser af fattigdom

Det er som udgangspunkt gennem lovgivning, at fattigdom skal bekæmpes. Kommuner kan dog også hjælpe til med at håndtere og forebygge konsekvenserne af fattigdomsydelserne. Der findes flere kommuner, som allerede er påbegyndt aktiviteter for at afhjælpe konsekvenserne af fattigdom.

De nuværende indsatser kan dog med fordel breddes ud og forstærkes:

Småjobs og socialt frikort

Bedre og mere tilgængelige tilbud og sagsbehandling med borgeren i centrum

Enkeltydelser

Fritidspasordninger & aktiviteter

Gældsrådgivning

Samarbejdet med civilsamfundet

Uddrag fra analysenotatet

Læs også:

Hjemløs siddende på fortov

Antallet af fattige børn i Danmark er næsten fordoblet på 20 år. De lave fattigdomsydelser sender regningen direkte videre til kommunerne. Derfor skal kampen mod børnefattigdom stå øverst på den kommunalpolitiske dagsorden.

I Kirkens Korshær ser vi konsekvenserne af, at alt for mange mennesker har for lidt at leve for. Derfor skal kampen mod børnefattigdom stå øverst på den kommunale og politiske dagsorden. Frem mod det kommende kommunalvalg den 16. november 2021 tager Kirkens Korshær derfor temperaturen på fattigdommen i Danmark.

Jeanette Bauer, chef for Kirkens Korshær

Jeanette Bauer