En bruger af Fedtekælderen på Christianshavn får digital hjælp.

Digital inklusion for hjemløse mennesker og hjemløse organisationer

Hvordan sikrer EU og medlemslandene digital inklusion for hjemløse borgere? Det forsøger policy papiret fra FEANTSA at svare på. Samtidigt indeholder det en række konkrete eksempler på de udfordringer, som hjemløse mennesker kæmper med i det digitaliserede samfund.

Diskussionen om digital inklusion er ofte fokuseret på lavindkomstgrupper og ældre personer med handikap, men kun meget sjældent om de udfordringer som hjemløse mennesker møder og kæmper med. Men det stiller FEANTSA med policy papiret skarpt på.

Med eksempler fra flere hjemløseprojekter, heriblandt Fedtekælderen, Kirkens Korshærs varmestue på Christianshavn, giver det en grundig indføring i de mangeartede problemstillinger, som hjemløse møder i et digitaliseret samfund.

Policy papiret sluttes af med en række anbefalinger til, hvordan EU og de enkelte medlemslande kan understøtte og leve op til deres forpligtigelser.

Policy papiret er skrevet og udgivet af FEANTSA, European Federation of National Organisations Working with the Homeless, som Kirkens Korshær er medlem af.

FEANTSA

European Federation of National Organisations Working with the Homeless – FEANTSA – er et tværnational netværk, som arbejder med hjemløshed i Europa.

Netværket består af over 100 medlemsorganisationer, herunder Kirkens Korshær, som har til huse i 30 forskellige europæiske lande. Sammen arbejder de på at undersøge og beskrive hjemløshed i Europa og med at understøtte alle niveauer af lovgivning.

FEANTSA samarbejder tæt med EU-institutionerne og har en rådgivende rolle i forhold til både Europarådet og FN.

Netværket modtager økonomisk støtte fra EU Kommissionen.