En hjemløs kvinde sidder på strøget og sælger et hjemløsemagasin

COVID-19 og hjemløse migranter

Analyse af forholdene for hjemløse migranter under nedlukningen af samfundet i foråret 2020.

Sammenfatning

De første uger af marts 2020 ændrede dagligdagen i Danmark sig, da store dele af samfundet lukkede ned. Det betød en stor omvæltning for alle, også de mange migranter, der er søgt herop for at tjene til dagen og vejen.

Analysen er et indblik i de særlige udfordringer, forhindringer og behov hos de migranter, som Kompasset mødte under den første nedlukning af samfundet i foråret 2020. Herunder samarbejdet for at møde deres basale behov, grunde til at blive eller rejse og deres muligheder for at overholde restriktioner, retningslinjer og passe på sig selv.

Analysen er til dels baseret på erfaringer og oplevelser, som personalet på Kompasset har indsamlet i de første måneder af foråret. Dels på kvalitative interviews med ni forskellige brugere, om deres situation – som Kompasset vurderer som værende repræsentativ for den brede brugergruppe.

Anbefalinger
  1. Der bør være klar og relevant information tilgængeligt om udviklingen i Danmark, som skal være let at finde og udgives på flere sprog.
  2. Bedre koordinering omkring tilbud, så man sikre, at de mest basale behov kan blive dækket alle døgnets timer.
  3. Behov for at kunne udvide åbningstider for dagtilbud.
  4. Der bør oprettes karantænesteder, hvor man kan opholde sig mens, man venter på testsvar. Disse skal også være tilgængelige for mennesker uden dansk CPR-nummer.

Om analysen

Analysen er skrevet og udarbejdet af Kompassets personale, som er Kirkens Korshærs rådgivningstjeneste for hjemløse migranter med lovligt ophold i Danmark. Den er baseret på erfaringer, oplevelser og kvalitative interviews med Kompassets brugere.

Læs mere om Kompassets tilbud

Jeanette Bauer, chef for Kirkens Korshær