Kirkens Korshær logo (hvid)

Gå til hovedside

Nikolaj Plads 15
1067 København K

Bankoplysninger:
Reg.: 9541 konto: 5401429

kk@kirkenskorshaer.dk

Sønderborg genbrugsbutik

Kirkens Korshærs historie i Sønderborg

Kirkens Korshærs historie og udvikling i Sønderborg gennem tiden

Det Sociale Hjælpearbejde i Sønderborg er en del af den landsdækkende organisation, Kirkens Korshær, som har hovedkontor på Nikolaj Plads i København. Kirkens Korshær er en frivillig, social og folkekirkelig hjælpeorganisation. Kirkens Korshær hjælper socialt udstødte og nødstedte mennesker i Danmark – særligt mennesker med liv præget af ensomhed, hjemløshed, psykisk sygdom og misbrug. Kirkens Korshær har ca. 400 ansatte og 8000 frivillige medarbejdere. Arbejdet drives for midler fra indsamling og genbrugsbutikker samt støtte fra stat og kommuner. Kirkens Korshærs samlede omsætning var i 2013 på ca. 258 mio. kr. For mere information om Kirkens Korshærs Landsorganisation se www.kirkenskorshaer.dk

Begyndelsen

Arbejdet i Kirkens Korshær Sønderborg startede i 1934 med Søster Gerda i front. Året efter kom den altafgørende arbejdskraft, som er årsag til, at der i dag drives et forgrenet stykke arbejde for udsatte, Alberta Jensen til. Alberta Jensen viede sit liv til arbejdet for udsatte og sled i mere end 50 år for at skabe gode forhold for brugerne. Alberta Jensen havde hele livet fuldtidsarbejde og brugte sine fritimer på arbejdet i korshæren. I efteråret 1937 blev hun leder af arbejdet i Sønderborg og da hun i 1987 døde, havde hun testamenteret hele sin formue til Kirkens Korshær. Arven gjorde det muligt at købe en grund på Vøl-Bogade i Sønderborg og efterfølgende bygge et hus på grunden.

Udover varmestuen er der etableret et herberg på Vøl-Bogade 8b og et Herberg på Goethesgade 6 2.sal. Herberget er også en direkte følge af en arv, idet Frøken Holm-Rasmussen ved sin død efterlod en arv på 5 mill. kr. til ligelig fordeling mellem Kirkens Korshær i Sønderborg og Landsstyrelsen i København. Herberget åbnede i okt. 2011 og er opkaldt efter Alberta Jensen.

Kirkens Korshær Sønderborg i dag

I dag består Kirkens Korshær Sønderborg af
  • en varmestue
  • et herberg
  • fem genbrugsbutikker
  • et udlejningslejlighed
  • gældsrådgivning
  • socialt arbejde på gadeplan, hjemme hos folk mm.
  • hjælp i form af naturalier, julehjælp mm.
  • hjælp til kontakt til offentlige instanser såsom kommune, retsvæsen etc.

Kirkens Korshærs logo som skilt på butiksfacade.

Find din butik

Se butikker i nærheden
Frivillige: Livet er bedre, når der er brug for dig

Bliv frivillig