Af regeringsgrundlaget fremgår det, at regeringen både vil “give kommunerne bedre mulighed for at give økonomisk hjælp til bl.a. boligudgifter, jf. bl.a. forslaget fra Ydelseskommissionen herom” og “permanentgøre og fordoble den midlertidige pulje til huslejetilskud”.
Det vækker glæde i Kirkens Korshær, som længe har advaret om, at kommunerne mangler redskaber til at hjælpe mennesker i hjemløshed og i risiko for at miste deres bolig, efter at muligheden for at yde særlig støtte efter § 34 i aktivloven blev afskaffet med kontanthjælpsreformen.
”Hver dag møder vi mennesker, som ikke kan få økonomien til at hænge sammen, og som enten frygter at miste deres hjem eller blive fanget i hjemløshed, fordi de ikke har råd til at komme i bolig. Derfor er det meget positivt, at den nye regering nu anerkender problemet og vil handle på det. Det er noget, vi længe har efterspurgt, så det bliver en glædens dag, når det bliver til virkelighed”, siger Morten Østergaard Sørensen, politisk chef i Kirkens Korshær.
Kirkens Korshærs seneste fattigdomsundersøgelse, som er foretaget af Epinion, viser, at omkring 160.000 danskere dagligt er bekymret for ikke at have råd til at blive boende i deres bolig.
”Det er et tegn på, at rigtig mange danskere er presset økonomisk. Det er langt fra alle, der vil blive hjulpet af de nye muligheder for huslejehjælp. Men det er en start, som forhåbentligt kan holde hånden under nogle af de mest udsatte”, siger Morten Østergaard Sørensen.