Pressemeddelelse

Kirkens Korshær har valgt ny formand

Efter weekendens digitale årsmøde har Kirkens Korshærs nye hovedbestyrelse konstitueret sig. Ian Ørtenblad er valgt som ny formand for hovedbestyrelsen.

Korshærssamrådene mødes to til tre gange om året

I 2019 overgik Kirkens Korshær til at være en frivilligbåret, medlemsbaseret forening. I weekenden holdt foreningen sit årsmøde og generalforsamling, der grundet covid-19 blev holdt digitalt.

Efter en veloverstået generalforsamling holdt den nye hovedbestyrelse deres første møde. Her blev Ian Ørtenblad valgt som ny formand, mens Niels Otto Maibom blev genvalgt som næstformand.

Ian Ørtenblad overtager formandsposten efter Birgit Bouet Friis, som efter 10 år trådte tilbage fra både formandsposten og hovedbestyrelsen på weekendens årsmøde.

Kirkens Korshærs hovedbestyrelse består af 13 medlemmer, hvoraf fem medlemmer er direkte valgt af medlemmerne. En af de medlemsvalgte er den nyslåede formand for hovedbestyrelsen.

Ny chef er en af de første opgaver

Blå bog

Ian Ørtenblad
f. 1966 på New Zealand.
H​D i logistik fra Handelshøjskolen i København i 1993
Udannet cand.theol. fra Københavns Universitet i 2001.
Sognepræst i Døstrup-Mjolden-Rømø Pastorat, Tønder Provsti, tidligere fængselspræst og stiftspræst for diakoni i Ribe Stift.
Frivillig i Kirkens Korshær siden 2003.
Har siden 2011 været medlem af Kirkens Korshærs hovedbestyrelse.

Forud for den digitale generalforsamling meddelte chef for Kirkens Korshær, Helle Christiansen, at hun efter samlet 23 år som frivillig eller ansat i Kirkens Korshær og 10 år som chef træder tilbage til efteråret. En af den nye hovedbestyrelses opgaver vil derfor være at planlægge og stå for ansættelsen af en ny chef for Kirkens Korshær.

- Jeg går ind i arbejdet med en bevidsthed om, at Kirkens Korshær befinder sig i en særlig tid, siger Ian Ørtenblad.

- Kirkens Korshær er ved at komme godt på benene efter coronakrisen, der har påvirket både økonomien og vores arbejde. Samtidig står vi midt i en proces, hvor den nye organisatoriske struktur skal rulles ud, og så skal vi ikke mindst have fundet den nye og rette chef for Kirkens Korshær.

Sammenhænge på tværs i Kirkens Korshær

Ian Ørtenblad er til dagligt Sognepræst i Døstrup-Mjolden-Rømø Pastorat og har tidligere været diakoni- og fængselspræst i Ribe Stift og sognepræst i Ribe Stift. Han startede som frivillig i Kirkens Korshær tilbage i 2003, hvor han blev frivillig i Sct. Nicolai Tjenesten og en københavnsk varmestue. Da han flyttede til Sønderjylland, blev han formand for den lokale storkreds for Kirkens Korshær. I 2011 blev han valgt ind i regionsudvalget for Region Syd og blev medlem af Kirkens Korshærs hovedbestyrelse.

- I mit virke har jeg fået en dyb indsigt i Kirkens Korshærs alsidige og værdifulde arbejde. Jeg har arbejdet for at skabe gode møder mellem frivillige og medarbejdere, mellem det indtjenende og det sociale arbejde og mellem land og by, siger Ian Ørtenblad.

- De møder er vigtige, fordi de er med til at binde Kirkens Korshær sammen på kryds og tværs. Og fordi de minder os om, hvad arbejdet går ud på. For selvom der tit er fokus på, hvordan vi samler flere midler ind, så er det afgørende altid, hvorfor vi gør det og på hvilket grundlag og hvordan det hele kan lade sig gøre.

Kirkens Korshærs Hovedbestyrelse

Ian Ørtenblad (formand)
Niels Otto Maibom (næstformand)

Kasper Bruun Andersen