Ud og hjem med Himmelekspressen

Socialt udsatte ældre mennesker har også brug for en pause i hverdagen.

Socialt udsatte ældre mennesker på sommertur
Det er godt at få frisk luft og smukke udsigter, især hvis hverdagen er lidt trist og grå.

Af Marianne Vestergaard Nielsen, Fonden Ensomme Gamles Værn

På land trimmer en robot førerløst den velplejede plæne, der er renset for mælkebøtter og bellis. Til vands tøffer Ternen forbi med kurs mod Himmelbjerget. Ombord forgår ukrudt ej så let, og Søren og Erik kigger over på den velordnede natur, der ikke findes mage til inde i midten af Aarhus. Her kommer de af og til hos Kirkens Korshær, ligesom resten af gruppen på tur.

Det er korshærspræst Morten Aagaard, der på udvalgte onsdage arrangerer udflugter med Himmelekspressen, hvor socialt udsatte ældre mennesker kan få nye oplevelser væk fra byen. Fonden Ensomme Gamles Værn finansierer udflugterne, og i dag er målet Himmelbjerget.

- Turene betyder, at mennesker der er sårbare eller udfordrede får mulighed for at opleve sig selv og andre i nye situationer. Det giver glimt af, at livet kan være godt og give mening, og at man selv kan bidrage positivt, siger Morten Aagaard.

Det kan være, at den bogligt stærke er fysisk svag, og Himmelbjergets første trin kræver hjælp, og at den støttende arm måske tilbydes af en, der plejer at opfatte sig selv som hjælpeløs.

For korshærspræsten handler det om at skabe en pauseknap for dem i gruppen der slås med f.eks. misbrug, så Himmelekspressen for en stund trænger løgne og elendigheder i baggrunden.

- Hvis man har et misbrug, er kroppen meget mere nedslidt og ældet, end alderen viser på papiret. Misbrug gør også, at abstinenserne melder sig på vejen hjem, for der er ingen alkohol eller stoffer undervejs, siger Morten Aagaard.

Men der er altid kaffe. Hver udflugt svinger på vejen hjem forbi en kirke, hvor der synges et par salmer inden lågene på termokanderne springer. I dag er ruten lagt forbi Sejs-Svejbæk Kirke, og de fleste fra gruppen finder vej ind på bænkene.

Morten Aagaard spiller for de ældre i Sejs-Svejbæk Kirke

- Fællessang i forskellige kirker bringer denne her gruppe af sjove og anderledes mennesker andre indtryk, og sang kan berige afslutningen på en dejlig dag, siger Morten Aagaard.

Der er lidt stille i minibussen på vej hjem i forhold til turen ud. Måske er det den friske luft, måske er det abstinenser. Men det er helt sikkert en god pauseknap.

*Søren og Erik er ikke deres rigtige navne. Kirkens Korshærs regler beskytter identiteten af dem, der benytter sig af vores sociale arbejde.