Stoffen

Sundhedsrummet og stofindtagelsen

Aarhus Kommune og Kirkens Korshær i Århus har i fællesskab etableret et stofindtagelsesrum med tilhørende sundhedsrum på Kalkværksvej 43.

Som et alternativ til at indtage stofferne i en baggård eller i en trappeopgang er stofindtagelsesrummet etableret for at sikre, at mennesker med et misbrug kan indtage deres egne stoffer i sundhedsforsvarlige omgivelser. Sundhedsrummet ligger lige ved siden af stofindtagelsesrummet. Her kan udsatte personer få basal sundhedspleje, som for eksempel behandling af sår, skrammer eller infektioner. Det er også muligt at få en sundhedsfaglig henvisning til yderligere behandling hos egen læge, eller ved alvorligere problemer til hospitalet. Det vil også være muligt at få kvalificeret hjælp til at komme i behandling for misbrug.

Med henblik på at hjælpe og behandle begge rums brugere er der ansat medarbejdere med både sundshedfaglige og pædagogiske kompetencer.

Aarhus Kommune estimerer, at Stofindtagelsesrummet vil blive brugt af en gruppe på ca. 75 personer. Erfaringer fra tilsvarende stofindtagelsesrum i Odense og København viser, at et stofindtagelsesrum har en positiv effekt i lokalområdet eksempelvis i form af færre efterladte, brugte kanyler på gaderne.

Stofindtagelsesrummet og sundhedsrummet drives i et samarbejde mellem Aarhus Kommune og Kirkens Korshær.

Kalkværksvej 43
8000 Aarhus C