Jeg kører jo bare rundt og hjælper 

Dankortterminaler, kasseapparater, stregkoder og scannere, der er meget teknik, at holde styr på for de frivillige i Kirkens Korshærs genbrugsbutikker. Og når det en gang imellem driller, så er det rart, at IT-frivillige som Arne kan komme til undsætning.  

Tekst: Charlotte Lund Didriksen

Stregkoder på tøjets mærker, registrering af salg og nye dankortterminaler. I disse år bliver Kirkens Korshærs genbrugsbutikker moderniseret, og det betyder også en opgradering af teknikken. Det kan give udfordringer at lære de nye systemener at kende, særligt for dem der ikke er helt fortrolige med computere.  

I den forbindelse har Kirkens Korshær fået en helt ny gruppe frivillige: Lokale IT-hajer som hjælper butikkerne med at få helt styr på det tekniske. En af dem er Arne Helbrønd fra Hillerød, der efter et langt arbejdsliv nu bruger sin ekspertise i Kirkens Korshær. 

– Det startede med at jeg hjalp med det tekniske i den lokale genbrugsbutik i Hillerød, hvor jeg bor. For her er min hustru butiksleder, og om hun siger det ’IT, det har jeg folk til’ og det er så mig, griner Arne Helbrønd.

Systemerne giver gensynsglæde 

Han er 73 år og gik på pension for et par år siden. En arnepension, som de tidligere kolleger morede sig med at kalde det. Da den lokale genbrugsleder opdagede Arnes hjælp i butikken, blev han opfordret til at hjælpe flere butikker. 

“Gennemgående er folk glade og taknemlige. Vi er jo i en organisation fuld af utroligt søde mennesker, så det er meget sjældent man møder nogen i dårligt humør”

– Arne Helbrønd

 

– Og det gør jeg hellere end gerne. Jeg synes at det er sjovt og jeg møder mange søde mennesker, der er glade for min hjælp, på den her måde, siger han. 

– Da jeg stadig var i job, var jeg IT-chef en i en virksomhed, hvor jeg arbejdede mest med regnskabssystemer – noget andet end hvad jeg har at gøre med i Kirkens Korshær. Men Windows og e-mail er det samme, og det gør jo alt andet lige tingene nemmere og giver også genkendelsesglæde. Og så kan jeg også lettere forsikre de andre om, at det kan vi sagtens finde ud af”, fortæller Arne.

Alle skal med

Det er meget forskelligt, hvor meget tid der går med frivillig IT-hjælp. I de sidste måneder har der været tryk på, for der skulle de nye dankortterminaler, printere og stregkodesystemer installeres i butikkerne. Nu er det mest at være klar til at hjælpe, og det er en mindre tidsrøver.  

Det med de nye systemer, kan for nogen godt være lidt svært at begribe. Og for Arne er det en helt ny situation. For i sit arbejdsliv har han været vant til, at man bare sendte folk på kursus. Men I genbrugsbutikkerne tager de den bare selv, fortæller han.  

Og så er der mange af teknisk skarpe folk i butikkerne, tilføjer han. Han fortæller om et nyligt møde med af de frivillige, hvor han var gået i gang med den helt store forklaring. Indtil hun afbrød ham. 

– Jeg kan godt høre, at du er vant til at få alle med, og det er godt, sagde den frivillige.  

– Men du skal lige vide, at før jeg gik på pension, så var jeg også IT-chef. 

– Nå for den, svarede han og fortsatte:  

– Håber, at du ikke føler dig trådt på.  

Men det gjorde hun slet ikke. I stedet svarede hun: 

– Jeg sidder og studerer, hvordan du gør det, og du gør det godt. For du sikrer dig at alle forstår det. 

Sådan er mødet med langt de fleste frivillige i butikkerne. Der er langt mellem irritation og kort til en kop kaffe.  

– Gennemgående er folk glade og taknemlige. Vi er jo i en organisation fuld af utroligt søde mennesker, så det er meget sjældent man møder nogen i dårligt humør, fastslår Arne Helbrønd. 

Vil du også være IT-frivillig? 

Har du en teknisk haj i maven, og mod på at hjælpe deres lokale genbrugsbutikker med IT-opgaver? Du vedligeholder dine IT-kompetencer, støtter en god sag og bliver del af et vidunderligt fællesskab.  

Læs mere